Sociální média. Pojem, který slýcháte každý den. Sociální média hrají stále důležitější roli také v oblasti personálních služeb. Kromě toho se nábor přes sociální média stal velmi důležitým i v oblasti lidských zdrojů. Co to ale znamená? Co v tomto kontextu znamená aktivní získávání zdrojů? Tyto a další otázky a technické pojmy vysvětlujeme v tomto příspěvku na blogu.
Sociální média
Nejprve si definujme pojem sociální média. Sociální média označují všechny technologie, jejichž prostřednictvím mohou uživatelé komunikovat, sdílet obsah a navazovat kontakty. Aplikace a webové stránky umožňují využití těchto technologií: tzv. platformy sociálních médií nebo sítě sociálních médií.
Aby mohli uživatelé komunikovat na platformách sociálních médií, musí si nejprve vytvořit profil. Tu si pak mohou prohlížet ostatní uživatelé. Uživatelský profil zpravidla obsahuje následující informace, které se však na jednotlivých platformách liší:
Profilový obrázek
- osobní zájmy a údaje
- krátký autoportrét
Hastagy
Důležitou roli v kanálech sociálních médií hraje také používání tzv. hashtagů. Hashtagy zavedla v roce 2007 platforma Twitter a od té doby se proslavily i mimo sociální sítě. Příspěvky kategorizují a umožňují jejich snadné a neomylné vyhledání cílovými skupinami na různých platformách.
Nábor přes sociální média
Náborový proces se v posledních letech změnil. Je to především proto, že se nacházíme v době digitalizace. Nábor přes sociální média je proces náboru prostřednictvím různých platforem sociálních médií.
Mnoho společností využívá sociální sítě k přímému a konkrétnímu oslovení potenciálních uchazečů. Pokud porovnáte nábor přes sociální média s klasickými nástěnkami, je obzvláště patrné, že nábor přes sociální média umožňuje přímý kontakt s uchazeči.
Nábor na sociálních sítích se dělí na tři oblasti:
- Budování značky zaměstnavatele:
Inzeráty na pracovní místa jsou šířeny cíleně a pozitivně ovlivňují značku zaměstnavatele. Konkrétně se employer branding zaměřuje na zvýšení atraktivity podniku. Tím se zvyšuje šance na získání nových zaměstnanců a udržení těch stávajících. - Aktivní vyhledávání:
Potenciální uchazeči jsou přímo oslovováni ohledně volných pracovních míst. - Výběr personálu:
Další informace o potenciálních žadatelích jsou vyhledávány s ohledem na požadavky na ochranu osobních údajů.
Aktivní získávání zdrojů
Aktivní vyhledávání se stalo nedílnou součástí náboru na sociálních sítích a objevuje se všude. Nejprve si objasněme, co znamená active sourcing: Active sourcing pochází z angličtiny a v němčině znamená přímý přístup. To znamená osobní přístup k potenciálním uchazečům, kteří se hodí do společnosti.
Svět náboru už není takový, jaký byl před několika lety. To je způsobeno především neustále postupující digitalizací. Kromě toho je v mnoha oblastech nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Většina vhodných uchazečů již aktivně nehledá práci, ale má stálé zaměstnání. V minulosti stačilo zveřejnit inzeráty a čekat na přihlášky. V dnešní době již tento přístup nefunguje a uchazeči nemusí mít vhodné vlastnosti, které společnost požaduje.
Je zřejmé, že aktivní vyhledávání se stále častěji provádí online, protože vytváření sítí je základem a cílem aktivního vyhledávání. To zahrnuje také zapojení potenciálních uchazečů. Pokud se potenciální uchazeč o vaši společnost zajímá díky aktivnímu vyhledávání, měli byste se snažit si ho udržet. Samozřejmě i v případě, že pro něj v danou chvíli není vhodná práce. Je lepší zařadit příslušného kandidáta do skupiny talentů. Takto ho můžete kontaktovat, jakmile pro něj budete mít vhodnou práci.
Aktivní získávání zdrojů přináší další výhody: Zejména prostřednictvím kariérních sítí, o kterých si povíme později, lze potenciálním uchazečům psát osobní zprávy. To může výrazně zvýšit atraktivitu společnosti. A v neposlední řadě se díky Active Sourcingu výrazně zjednodušuje cílené vyhledávání vzácných kvalifikovaných pracovníků.
Dalším důležitým aspektem je, že můžete oslovit uchazeče, kteří v současné době práci nehledají. Prostřednictvím aktivního vyhledávání lze cíleně kontaktovat potenciální kandidáty a získat je pro společnost.
Nejoblíbenější platformy sociálních médií
Existuje mnoho různých platforem sociálních médií, které lze využít pro obchodní vztahy a kontakty s potenciálními zákazníky a zájemci. Nejoblíbenější z nich pro B2C (business to consumer) a B2B (business to business) jsou následující:
Je to především díky všestrannosti této platformy: jednoduchému aktivnímu sdílení obrázků a textů se spřátelenými uživateli a skupinami a možnosti lajkování a komentování. Společnosti mohou propagovat své služby a produkty a vytvářet akce nebo průzkumy. Na Facebooku máte možnost komunikovat přímo s uživateli, například cíleně šířit reklamu.
Na Instagramu je téměř miliarda uživatelů po celém světě. Jen v Německu je 27 milionů uživatelů. Když se řekne Instagram, okamžitě se vám vybaví slova obrázky, videa, příběhy a hashtagy. Protože tato čtyři klíčová slova tvoří platformu Instagram.
Jak je Instagram vhodný pro firmy?
Na Instagramu hraje vzhled, tedy atraktivní prezentace obsahu, obzvlášť důležitou roli. Profil společnosti musí mít čistý feed a prezentace stránky by měla být estetická. Na Instagramu můžete také šířit reklamu. Jednou z nejoblíbenějších marketingových strategií je zde influencer marketing.
Co je to influencer marketing?
Influenceři jsou názoroví vůdci na sociálních sítích, jejichž názory mohou zvýšit hodnotu sdělení značky. Vlivné osoby mohou ovlivnit nákupní chování příslušné cílové skupiny. Plánování, řízení a kontrola těchto reklamních ambasadorů se nazývá influencer marketing.
Platformu Twitter používá po celém světě více než 330 milionů uživatelů. Více než 12 milionů z nich je aktivních v Německu. Twitter se od Facebooku a Instagramu liší například tím, že na této platformě můžete publikovat krátké a stručné textové zprávy.
Nejdůležitější pravidlo na Twitteru: Buďte krátcí! Čím je sdělení kratší a přesnější, tím je účinnější.
LinkedIn je platforma sociálních médií v sektoru B2B. LinkedIn je zajímavý zejména pro mezinárodní sítě.
Jak se LinkedIn hodí k vaší společnosti?
Na obou platformách máte jako společnost možnost navázat kontakty. Díky optimálnímu networkingu tak můžete najít potenciální uchazeče a obchodní partnery, kteří se hodí pro vaši společnost. Kromě toho je tato platforma vhodná také pro budování obchodních vztahů na místní i mezinárodní úrovni.
Nábor na LinkedIn
Kariérní sítě, jako je LinkedIn, jsou pro nábor zaměstnanců přes sociální média obzvláště důležité.
Určitě se vyhněte standardním textům. Pište každému žadateli zvlášť a pouze osobně. Tímto způsobem se příslušný žadatel cítí přímo osloven a máte největší šanci na kladnou odpověď.
Nejlepší je zveřejňovat pracovní inzeráty v době, kdy jsou uživatelé aktivní. Například na kariérním portálu LinkedIn je nejlepší čas ráno a večer.
Závěrem lze říci, že v době digitalizace se v procesu náboru pracovníků nelze vyhnout sociálním médiím. Prostřednictvím sociálních médií můžete oslovit nejrůznější profesní a věkové skupiny. To dává společnostem možnost získat přístup k široké škále profilů uchazečů: od potenciálních stážistů až po odborníky s dlouholetou praxí.
Kromě toho je možné potenciální žadatele kdykoli kontaktovat. Firmy a náboráři tak mají možnost oslovit zvláště specifické cílové skupiny, například přesně ty kvalifikované pracovníky, kterých je nedostatek. V neposlední řadě je komunikace na platformách mnohem rychlejší, protože lidé jsou dnes téměř neustále online, a na zprávy lze proto rychle odpovídat.