arwa.cz
Obsah

Praktické rady: Jak se připravit na pohovor?

Obsah

Příprava na přijímací pohovor může být docela náročná, ale můžete podniknout určité kroky, abyste byli dobře připraveni na úspěch. Je důležité prozkoumat společnost a seznámit se s úlohou a povinnostmi dané pozice. Kromě toho může být užitečné vyhledat si na internetu běžné otázky týkající se pohovoru a nacvičit si odpovědi, abyste do pracovní agentury přišli s jistotou. Nácvik s přítelem nebo rodinným příslušníkem může poskytnout zpětnou vazbu ohledně přednesu a pomoci zvýšit sebevědomí před samotným pohovorem. V tomto článku na blogu vám popíšeme veškeré důležité rady, které si jistě velmi dobře zapamatujte, až se budete ucházet o vaše další zaměstnání! Zajímá vás, co je klíčem k úspěchu? Pokračujte ve čtení!

Hledání zaměstnání

Při hledání zaměstnání jsou životopis a motivační dopis zásadními součástmi tohoto procesu. Ale bez ohledu na to, jak skvěle tyto dokumenty vypadají nebo jak působivé jsou vaše reference, pokud nevíte, jak se připravit na pohovor, nebudete schopni udělat na potenciální zaměstnavatele trvalý dojem. Zde je komplexní průvodce, který vám pomůže připravit se na příští velký pracovní pohovor.

Předem si prozkoumejte společnost a pozici

Ještě než vstoupíte do místnosti, kde se koná pohovor, je důležité, abyste si o společnosti a pozici něco zjistili. Prohlédněte si jejich webové stránky, abyste se mohli seznámit s jejich produkty nebo službami. Podívejte se na jejich účty na sociálních sítích, abyste získali přehled o jejich aktuálních projektech a iniciativách. To vám umožní při pohovoru s nimi formulovat otázky nebo komentáře, které prokáží, že společnosti a její historii rozumíte.

Procvičte si otázky při pohovoru

Je také důležité, abyste si předem procvičili odpovědi na běžné otázky při pohovoru. To vám nejen dodá sebedůvěru, ale také pomůže zajistit, aby vaše odpovědi byly promyšlené a výstižné, až přijde čas na skutečný pohovor. Vyhledejte si běžné otázky kladené při pohovorech, například “Povězte mi o sobě” nebo “Jaké byly vaše největší úspěchy?”, a procvičujte si je nahlas, dokud se nestanou vaší druhou přirozeností. Vždy byste měli mít připravené otázky pro svého partnera či partnery na pohovoru. Nejenže tím dáte najevo, že se zajímáte o danou pozici, ale také jim dáte příležitost dozvědět se více o VÁS – jakého člověka by chtěli zaměstnat? Můžete se ptát také na tyto další otázky, jako například “Proč se tato pozice uvolnila?” nebo “Jakým výzvám bych mohl v této roli čelit?” nebo dokonce “Na jaké iniciativy se toto oddělení v poslední době zaměřuje?” Kladení promyšlených otázek ukazuje, že vám záleží na tom, abyste si v této roli vedli dobře, a že se aktivně snažíte dozvědět více o tom, jak toho dosáhnout co nejlépe. Příprava těchto otázek vám může zajistit vaši vysněnou pozici.

Připravte se na doplňující otázky

Kromě nácviku běžných otázek je také důležité, abyste se připravili na doplňující otázky pro případ, že se během pohovoru objeví. Může být užitečné promyslet si různé scénáře, ve kterých by mohly nastat, abyste v případě, že se objeví, měli již předem připravené odpovědi. Potenciálnímu zaměstnavateli tak ukážete, že jste nejen přišli připraveni, ale také že jste přemýšliví a dokážete pod tlakem zvládnout nečekané situace s grácií.

Co si vzít na sebe?

Při oblékání na pohovor je důležité, abyste vypadali profesionálně, ale zároveň se cítili pohodlně v tom, co máte na sobě – nechcete, aby vás při odpovídání na otázky příliš rozptylovalo to, co máte na sobě, nebo abyste měli pocit, že je vaše oblečení nepohodlné. V závislosti na typu pracovního místa to může znamenat, že si vezmete oblek nebo jiný formální pracovní oděv. Pokud to samotná práce nevyžaduje, ale přesto doporučuje (což většina pohovorů vyžaduje), neváhejte se obléknout! Není na škodu vynaložit před schůzkou s potenciálním zaměstnavatelem větší úsilí; vypovídá to o vaší profesionalitě a touze zapůsobit. Oblečení musí především odpovídat firemní kultuře a požadovanému zaměstnání. Se společenským outfitem na pohovor neuděláte chybu – mužům se doporučuje oblek, ženám šaty či košile se sukní nebo kalhoty doplněné například sakem. Nezapomeňte na čisté boty! Ženy by měly dbát na sukně/šaty správné délky, odhalené výstřihy a decentní líčení. Rozhodně se nedoporučuje experimentovat. Nejdete na módní přehlídku, ale na pracovní pohovor!

Kdy dorazit?

Ideální je přijet o 5-10 minut dříve a připravit se na nečekané situace. Nedoporučuje se však chodit příliš dopředu, protože to může vyvolat dojem, že si nevíte rady s časem. V takovém případě je lepší počkat někde poblíž, například v kavárně nebo kdekoliv poblíž dané společnosti. Poté můžete dorazit na místo přesně včas či lehce před dohodnutým časem, nic tím rozhodně nepokazíte!

Průběh pohovoru

Pohovor může obvykle trvat cca 15-20 minut. Záleží na tom, zda jste v prvním (obecném) kole nebo již ve druhém či třetím kole (pohovory mohou být delší, až kolem 60 minut). Někdy je dobré mít s sebou:

● vytištěný životopis

● sešit

● seznam kontaktů

V dnešní době ale tyto věci obvykle společnosti nevyžadují a většinou si již váš životopis vytisknou a připraví sami. Nemusíte si tedy brát nic, pokud na tom netrváte či to není vyžadováno zaměstnavatelem.

Na co nezapomenout?

Snažte se při pohovoru působit přátelsky, sebevědomě a usměvavě! Nezapomeňte udržovat oční kontakt s dotazovanými. To je velmi důležité, ať se již jedná o váš pohovor do zaměstnání či o jakýkoliv jiný rozhovor s druhým.

● Na začátku rozhovoru se očekává, že se krátce představíte. Své dovednosti nemusíte v životopise uvádět jednotlivě, ale zasadit je do širšího kontextu, například s předchozími zaměstnáními.

Připravte si důvody, proč se na pozici nejlépe hodíte, jaké máte výhody oproti ostatním uchazečům. Kromě vašich silných stránek je dobré mít po ruce i pár slabých stránek, ale nevyjmenovávejte slabiny, které by mohly bránit práci, kterou chcete! Akorát byste tím uškodili sami sobě a zaměstnavatel by se ve výsledku mohl rozhodnout pro jiného uchazeče.

Zjistěte si všechny dostupné informace o zaměstnavateli. Tuto informaci jsme již zmínili v tomto článku na blogu výše, ale je třeba ji opět zopakovat. Připravte si odpověď na otázku, co o zaměstnavateli víte a přidejte také důvody, proč u něj chcete pracovat. Při pohovoru lze klást i neobvyklé otázky, které mají otestovat okamžitou reakci zaměstnavatele na vzniklou situaci. Než odpovíte, dobře si odpověď promyslete a své rozhodnutí především zdůvodněte.

Naše top tipy na konec

1.& ;Pevně potřást rukou

Při představování si potřeste ruku s náborovým pracovníkem. Ujistěte se, že máte pevný a pohodlný úchop. Nechtějí nikomu ublížit, ale neurčitý stisk ruky vytváří pocit lhostejnosti.

2. Počkejte na výzvu

Než vstoupíte do místnosti, posadíte se, odložíte osobní věci nebo budete mluvit o sobě, počkejte na výzvu. Nikdy nenechávejte osobní věci na stole náboráře, pokud o to výslovně nepožádáte. Snažte se mít vše u sebe či na zemi/pod stolem v dané místnosti.

3. Nepomlouvejte

Pokud se vás personalista zeptá na vaši předchozí práci nebo na to, proč jste odešli, nepomlouvejte! Nikdy nevíte, s kým se váš nový zaměstnavatel zná a co všechno dalšího by to mohlo způsobit. Mohl by to být také důvod, proč by vás nový zaměstnavatel nechtěl zaměstnat. Mohlo by to vytvořit špatný dojem, že byste následně pomlouvali i jejich společnost v budoucnu.

4. Nežádejte o občerstvení

Nikdy nežádejte o kávu, vodu nebo povolení zapálit si cigaretu. Pokud vám personalista nebo asistent nabídne občerstvení, přijměte alespoň vodu. Vždy mějte radši vodu u sebe.

5. Vypněte si telefon

Nespoléhejte na tiché vyzvánění. Moderní technologie nás často mohou zklamat v nejhorší chvíli a uprostřed pohovoru. Může vám omylem začít telefon zvonit nebo vás vyruší vibrace příchozího hovoru.

Berte přípravu na pohovor vážně!

Dodržování těchto tipů však zajistí, že na potenciální zaměstnavatele uděláte dobrý dojem a zároveň zvýšíte své šance na získání zaměstnání. Tím, že si předem uděláte průzkum, získáte výhodu oproti ostatním kandidátům, protože nejen že budete přesně rozumět tomu, co se od dané pozice očekává, ale také prokážete, že jste dychtiví začít ihned pracovat! Profesionální oblečení je projevem úcty k jejich času a investicím do nalezení někoho, kdo dokonale vyhovuje jejich potřebám; kladením promyšlených otázek během celého procesu pohovoru obě strany odcházejí s pocitem, že od sebe navzájem získaly něco cenného – což je nakonec to, co každý zaměstnavatel od potenciálních zaměstnanců chce! S těmito tipy na paměti se vydejte na další pohovor s jistotou, že jste udělali vše potřebné pro úspěch! Bez ohledu na to, v jaké fázi přijímacího řízení se nacházíte, je dobrá příprava zásadní pro to, abyste na potenciální zaměstnavatele udělali dobrý dojem. Pokud si předem uděláte čas na průzkum společnosti, procvičíte si běžné otázky a připravíte se na doplňující otázky, zajistíte, že až přijde čas pohovoru, všechna vaše tvrdá práce se vyplatí a zanechá v těch, kteří s vámi vedli pohovor, trvalý dojem – což v konečném důsledku zvýší vaše šance na získání zaměstnání! Hodně štěstí! Doufáme, že vám náš článek na blogu pomůže k získání vaší vysněné pozice! Pokud ne, jsme tady my, jakožto personální agentura Arwa!

ARWA Personaldienstleistungen s.r.o
ARWA Personaldienstleistungen s.r.o

ucházejte se za 60 sekund

Jméno, Telefon, E-mailová adresa.

Více článků

Vzor životopisu

Úvod Životopis je základním kamenem každého úspěšného hledání práce. Je to první příležitost, jak udělat dojem na potenciálního zaměstnavatele a zdůraznit vaše dovednosti a zkušenosti.

SLEDUJTE HNED